سلامت

salamatirani

سلامت

salamatirani

چگونه پاهای متورم را در طول بارداری درمان کنیم؟

چگونه پاهای متورم را در طول بارداری درمان کنیم؟

 

بارداری فاز زیبایی در زندگی است که مزایا و معایب خاص خود را دارد. با اینکه مزایای آن بر معایبش می چربد اما باز هم ممکن است فرد در طول این دوران با ناراحتی هایی دست و پنجه نرم کند. بیماری صبحگاهی، حالت تهوع، گاز معده، کمردرد و پاهای متورم جزو مواردی است که در زنان باردار دیده می شود. در این شرایط پاهای متورم می تواند برای افراد ازاردهنده باشد. کفش هایتان دیگر اندازه نیستند و نمی توانید پیاده روی کنید. این شرایط ممکن است در هر فازی از بارداری دیده شود اما در طول سه ماهه سوم بدتر می شود. بر اساس گفته انجمن زنان باردار در آمریکا، تورم پا بخش طبیعی از بارداری است که به خاطر خون و مایعات اضافی که بدن تولید می کند ایجاد می شود. این تجمع مایعات می تواند به تورم در زانوها و پاها منجر شود. با رشد کودک، فشار زیادی بر روی رگ های مادر وارد می شود و بازگشت خون به قلب از پاها کندتر می گردد. با اینحال تورم ممکن است در صورت، انگشتان دست، گردن و کمر نیز دیده شود.

تورم پاها در طول بارداری به خاطر گرمای تابستان ، ایستادن طولانی مدت، فعالیت زیاد، رژیم غذایی کم پتاسیمی، سطح بالای مصرف کافئین و مصرف بالای سدیم نیز رخ می دهد. با اینکه تورم در پاها باعث آسیبی به مادر نمی شود اما این موضوع در برخی از افراد نشانه توسعه شرایط حادی است. به همین خاطر اگر تورمی در پا دارد که به طور ناگهانی ایجاد شده است، فشار خون بالایی دارید، سردرد دارید باید با پزشک مشورت نمایید. افرادی که تورم پای طبیعی دارند می توانند از درمان های خانگی زیر کمک بگیرند.

 

از پیاده روزی لذت ببرید:

پیاده روی می تواند به افراد باردار کمک کند با پای متورم مبارزه کنند. این کار می تواند احتباس مایعات را تسکین ببخشد. زمانی که پیاده روی می کنید انقباض و پمپاژ مستمر عضلات پا وجود خواهد داشت. این موضوع به شما کمک می کند مایع اضافی را از بافت های خود خارج کنید. افزایش ضربان قلب می تواند جریان خون به پاها را بیشتر کند. داشتن پیاده روی منظم شما را مطمئن می سازد که قدرتمند هستید و می توانید استقامت زیادی برای زایمان داشته باشید. پیاده روی یک ورزش طبیعی و امن برای زنان باردار است.

 

پاهای خود را بلند کنید:

بلند کردن ارتفاع پاها می تواند به افراد کمک کند تورم پاهایشان را در طول بارداری کاهش دهند. این افزایش ارتفاع تسکینی را برای ناراحتی های موجود همچون التهاب و درد برای فرد به ارمغان می آورد. زیر پاهای خود بالشت بگذارید و ارتفاع آن را بلند کنید.

 

از نمک اپسوم استفاده کنید:

نمک اپسوم نه تنها به تورم پاها کمک می کند بلکه می تواند درد عضلات را نیز کاهش دهد. این نمک سموم را از بدن بیرون می کشد و باعث آرامش فرد می شود. آب گرم نیز به افزایش جریان خون در پاها کمک می کند.

یک وان کوچک را با آب ولرم پر کنید. یک دوم پیمانه نمک اپسوم را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید. شما می توانید چند قطره اسطوخودوس، روغن رزماری به آن اضافه نمایید. پاهای خود را در این وان فرو ببرید.

اینکار را هفته ای سه بار تکرار کنید.

 

پاهای خود را ماساژ دهید:

پاهای خود را ماساژ دهید

ماساژ دادن پاها می تواند برای تورمشان بسیار مفید باشد و باعث آرامشتان شود. ماساژ دادن پاها می تواند فشاری بر روی پوست ایجاد کند. این موضوع سیستم لنفاوری را فعال می کند و مایع را به طور طبیعی از آن خارج می سازد. یک ماساژ خوب می تواند باعث آرامش فرد شود.

 

مصرف نمک خود را بررسی کنید:

فشار خون بالا می تواند به تورم پاها منجر شود. برای کاهش فشار خون، باید مصرف نمک خود را مورد بررسی قرار دهید. بدن شما برای اینکه بتواند به درستی کار کند، به مقدار اندکی نمک نیاز دارد اما نمک اضافی تنها باعث آسیب رسیدن به بدن می شود. نمک زیادی را برای پخت و پز استفاده نکنید. به جای نمک می توانید از ادویه ها و گیاهان استفاده نمایید. از غذاهای فرآوری شده و نوشیدنی های ورزشی خودداری کنید. این ها سدیم بالایی دارند. از خوردن غذاهای کنسروی هم خودداری نمایید زیرا سرشار از نمک هستند.

 

شنا کنید:

شنا کردن نیز یک تمرین ورزشی سبک است و می تواند پاهای متورم را در طول بارداری بهبود ببخشد. تنها چند دقیقه شنا کردن می تواند حرکت مایعات در بدن را بهبود ببخشد و فشار آب در طول شنا به کشیدن آب از بافت ها به رگ ها کمک می کند. این موضوع تورم پا را بهبود می بخشد.
به خاطر داشته باشید که شما به تعادل وزن بدن نیز کمک می کند و جلوی کمردرد را در طول بارداری می گیرد. در طول بارداری هم می توانید با خیال راحت شنا کنید.

 

از یوگای دوران بارداری استفاده کنید:

یوگای دوران بارداری می تواند به بهبود جریان خون و کاهش احتباس آب در بدن کمک می کند. این تمرین ورزشی در تقویت عضلات پا بسیار مفید خواهد بود. علاوه بر بهبود تورم پا، یوگا می تواند فشار خون را پایین بیاورد، خواب را بهبود ببخشد، قدرت عضلات را بیشتر کند. فقط به خاطر داشته باشید که نمی توانید از همه تمرینات یوگا استفاده کنید. یوگای بارداری مخصوص است و باید از آن تبعیت کنید.

 

غذاهای غنی از پتاسیم مصرف کنید:

غذاهای غنی از پتاسیم می تواند به کاهش سدیم بدن و حفظ نسبت نمک به آب در بدن کمک می کند. سدیم باعث احتباس آب در بدن می شود. به همین خاطر خوردن غذاهای غنی از پتاسیم می تواند برای پیشگیری از تورم پاها مفید باشد. مقدار کافی از پتاسیم فشار خون را هم تحت کنترل نگه می دارد. زنان باردار باید 20000 الی 4000 میلی گرم پتاسیم در روز مصرف نمایند.

برخی از غذاهای غنی از پتاسیم شامل موز، آووکادو، انجیز، کرفس،پاپایا،جعفری،کیوی،اسفناج می باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.