سلامت

salamatirani

سلامت

salamatirani

چه چیزی باعث خونریزی بین دوره های قاعدگی می شود؟


چه چیزی باعث خونریزی بین دوره های قاعدگی می شود؟

 

خونریزی واژینال بین دوره های قاعدگی معمولا باعث نگرانی نیست. اگر جریان خون سبک است به آن لکه بینی گفته می شود. خونریزی بین دوره های قاعدگی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که از جمله آن ها می توان به تغییرات هورمونی، اسیب و شرایط زمینه ای اشاره کرد. این موضوع به هر نوع خونریزی که بعد از اتمام دوره های قاعدگی یا قبل از اینکه دوره قاعدگی آغاز شود رخ می دهد اطلاق می شود. زمانی که این موضوع رخ می دهد فرد ممکن است متوجه لکه بینی قهوه ای رنگ در لباس زیر خود شود یا اینکه جریان خون شدیدی را تجربه نماید.

 

علل خونریزی بین دوره های قاعدگی

چرخه قاعدگی به زمانی اطلاق می شود که بین اولین روز از دوره قاعدگی و اولین روز دوره قاعدگی بعدی قرار دارد. این چرخه معمولا بین 25 الی 30 روز به طول می کشد اما می تواند کوتاه تر یا بلندتر نیز باشد. دلایل متعددی برای خونریزی بین دوره قاعدگی وجود دارد.

 

روش های ضد بارداری هورمونی

روش های ضد بارداری هورمونی اصلی ترین علت خونریزی بین دوره های قاعدگی هستند. اگر این موارد باعث ایجاد خونریزی غیر معمولی شوند ممکن است تنها سه الی شش ماه اول مصرف رخ دهند. اگر خونریزی بین دوره های قاعدگی بسیار سنگین است یا بیش از سه ماه طول می کشد بهتر است با یک پزشک مشورت کنید.

تغییر شکل این روش می تواند بروز خونریزی را متوقف کند.

خونریزی های بین دوره قاعدگی ممکن است زمانی رخ دهد که فرد این روش ها را طبق دستور پزشک دنبال نمی کند.

 

روش ضد بارداری فوری

استفاده از این روش ها نیز ممکن است باعث خونریزی شود. این موضوع بر روی دو شکل روش ضد بارداری فوری اعمال می شود که از جمله آن می توان به IUD اشاره کرد.

 

خونریزی بعد از بارداری

برخی از خانم ها بعد از بارداری لکه بینی را تجربه می کنند و همین امر نشان می دهد تخمک بارور در دیواره رحم قرار گرفته است.

 

سقط جنین

خونریزی بین دوره های قاعدگی ممکن است نشانه اولیه سقط جنین باشد. سقط جنین می تواند در هر بازه ای بارداری رخ دهد .

 

اتمام دوره بارداری

برخی از خانم ها بعد از اینکه به عمد به بارداری خود خاتمه دادند خونریزی را تجربه می کنند. این موضوع ممکن است چند هفته پس از اتمام بارداری طول بکشد. اگر خونریزی سنگین بود حتما با یک پزشک مشورت کنید.

 

عفونت های منتقل شده از طریق روابط جنسی

برخی از این عفونت ها ممکن است باعث ایجاد خونریزی شود.

 

آسیب

اگر پوست یا بافت واژن اسیب ببیند خونریزی رخ می دهد. رایج ترین دلیل برای این آسیب برقراری رابطه جنسی است. بروز چنین آسیبی در صورت خشک بودن واژن بسیار محتمل است. بدن ماده روان کننده طبیعی در این شرایط تولید می کند که واژن را برای برقراری رابطه جنسی آماده می سازد. خشکی واژن ممکن است به خاطر موارد متعددی رخ دهد.

 

یائسگی

یائسگی معمولا بین سنین 45 الی 55 سالگی رخ می دهد. پیش از یائسگی دوره ای است که به یائسگی منجر می شود. این موضوع ممکن است 10 سال طول بکشد. سطح هورمون ها در این دوران پایدار نخواهد بود. این موضوع می تواند باعث بروز دوره های قاعدگی نامنظم، لکه بینی و خونریزی شدید شود.

 

پلیپ در دهانه رحم یا واژن

پلیپ ها ضایعات کوچکی هستند. آن ها می توانند در رحم یا دهانه آن رشد یابند. در برخی از موارد پلیپ ها باعث خونریزی می شوند.

 

سرطان های خاص

در بیشتر موارد خونریزی بین دوره های قاعدگی باعث ایجاد نگرانی نمی شود. با اینحال خونریزی واژینال ممکن است یکی از نشانه های احتمالی سرطان باشد. سرطان دهانه رحم می تواند خانم ها را در هر سنی درگیر خود سازد. این گزینه در زنانی که بین 30 الی 45 سالگی از لحاظ جنسی فعال بوده اند را بیشتر درگیر می کند.

خونریزی بین دوره های قاعدگی یا بعد از برقراری رابطه جنسی معمولا اولین نشانه از سرطان دهانه رحم است. سایر نشانه های اولیه همچون درد یا ناراحتی در طول رابطه جنسی یا بوی نامطبوع از واژن خواهد بود. سرطان رحم در زنان بالای 50 سال بیشتر دیده می شود. خونریزی واژینال می تواند نشانه اولیه این سرطان هم باشد به خصوص اگر خونریزی بعد از یائسگی رخ داده باشد. سرطان رحم اغلب زنانی که به یائسگی رسیده اند را درگیر می کند. اگر زنان به دوره یائسگی نرسیده اند خونریزی ممکن است بین دوره های قاعدگی رخ دهد. برخی از اوقات خونریزی سنگین تر از معمول است.

 

سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک شرایطی است که می تواند باعث ایجاد دوره های قاعدگی نامنظم شود و خونریزی های بین دوره قاعدگی را ایجاد نماید. سایر نشانه ها در برگیرنده مشکلات مرتبط با باروری، افزایش وزن و آکنه است.

 

خونریزی بین دوره های قاعدگی

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر خونریزی بین دوره های قاعدگی سنگین یا دائمی است باید با یک پزشک مشورت نمایید. آگاه بودن از نشانه های مرتبط با لکه بینی بین دوره های قاعدگی می تواند به پزشک در تشخیص نشانه ها و شرایط زمینه ای کمک کند. اگر فردی به تازگی روش های ضد بارداری را آغاز کرده است خونریزی می تواند بعد از سه الی شش ماه به پایان برسد. اگر چنین اتفاقی رخ نداد با پزشک مشورت کنید.

این موضوع می تواند شما را به سمت تغییر روش های ضد بارداری سوق دهد. بیماری های عفونی و مسری می توانند مشکلات زیادی در طولانی مدت ایجاد کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.